midnattsbloggarn' strikes again!

Idag ringde jag ett lustigt samtal, och hamnade hos sonen till kvinnan jag sökte. Jag befinner mig nu i djupaste skåne, och försöker samtala med en (hög?) tonåring som pratar... skånska. Fanimej nästan danska:

- Hon é på bagariet o köper bullar! Facket kommer på besök idag!
- Facket? Ja då måste man ju ha bullar!
- Jae! De ska utreda svartjobb eller nått sånt!


Alright säger jag, och tänker att det här samtalet har potential. Jag presenterar mig ordentligt och frågar när hon kommer tillbaka.

- Ja hon spelar på allt! Bingo spelar hon jättemycket på!
- Jaha vad kul, vad har hon vunnit på Bingo då?
- Häromveckan vann hon en
[raöijkad aeol] o en helstekt gris!
Jag skrattar, och uppfattar det som att han sa en overall och en gris - så jag frågar med alldeles för hög stämma, allowing my colleagues to hear:
- VANN HON EN HELSTEKT GRIS I EN OVERALL!?
Vi brister ut i stereoskratt, och han rättar mig; nej nej haha en [raöijkad aeol]
- Haha en vadå?
- En
[raöijkad aeol]!!!
- Jaahaaa (jag bestämmer mig aldrig huruvida jag avfyrar sarkasm, eller försöker låta övertygande)
- Det é skånskan som svårar till det! säger grabben och skrattar
Jag kan inte låta bli att undersöka vidare, utan frågar; va é d då?
- Vet du inte vad det är för något!? Haha, en [raöijkad aeol]!?
Polletten trillar ner på tangentbordet; EN RÖ-KAD ÅL?
- JA!!!
- EN RÖKT ÅL?! :D
- JA HAHAHA! Så heter det! En rökt ål!


Resten av konversationen är bara dimmig eufori.

Väldigt kul är ju Expressens förmodade sommarjobbares förmåga att översätta engelska (svenska?) nyheter från WENN.com till vår stolta getingstidning:

"Described by American film director Woody Allen as 'probably the greatest film artist, all things considered, since the invention of the motion picture camera', Bergman spent sixty years directing over 40 films, 100 theatre productions and numerous television plays."

Och Expressen rapporterar:

"Han regisserade ett 40-tal långfilmer, långt över 100 teateruppsättningar och mängder av tv-spel"

Bergman vann ju aldrig någon Oscar för sina filmer, men visst fan fick han en för bästa regi av Microsofts Age Of Empires II: Age of Kings?

Kommentarer
Postat av: hejhej

alltså fyfan. sjuka skåningar det finns

2007-07-31 @ 23:43:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0