Jag vet vad hon heter

Men jag kallar henne Tess


En fråga till Jonte (eller Pål, vem är vem?)

Människan har kommit fram till att varje handling man gör är på grund av egoism men icke förglömma att simultaneously kan den vara alteristisk. Exempel: Person 1 skänker en peng till en sorglig sak i afrika, handlingen är alteristisk men samtidigt är den egoistisk eftersom man själv får ut nåt av det.

MEN

För en stund sen (läs: länge sen eftersom tanken har försvunnit) hade jag en tanke om att en handling kan vara egoistisk men i första hand är den alteristisk, man prioriterar sig själv som nummer två eller tre men man finns alltid med och ska ha en bit av kakan, men hamnar längre ner på "listan".

Diskussion kan uppstå, vad vet jag.

Om jag hade lagt fram den här tanken när jag kom på den hade den blivit presenterad mycket utföligare men ni får nöja er med detta. Tankegången är ganska enkel att förstå ändå.

What say you?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0